Vi (ud-)danner Changemakere

Vores vision “I morgen – i dag” betyder, at hos os er gymnasieuddannelsen ikke bare en adgangsbillet til en videregående uddannelse og til en god karriere. Det er den bestemt også. Men for os er formålet at uddanne elever, som vil arbejde aktivt for det fælles bedste – både lokalt, regionalt og globalt, og som vil og tør ændre og tage ansvar. Det er nemlig skolens ambition ikke ‘kun’ at stræbe efter at uddanne dygtige elever, der kan deres pensum og få høje karakterer. Målet er at (ud-)danne ægte ‘changemakers’.

Man kan være en Changemaker på mange måder. Det handler om engagement og viljen til at skabe forandring. Vores changemakere brænder for at gøre en forskel både på og uden for skolen – og det gør de!

Vi har for eksempel elever, der er mentorer for andre elever. De hjælper og gør en forskel for nogle af skolens elever, der har brug for en hjælpende hånd med at få struktur på skolearbejdet og lektierne. Eleverne, der deltager i skolens udvekslingsprogram til Indien, samarbejder med NGO’ere og arbejder med bæredygtig turisme både før og under deres rejse. Endelig er vi ved at udvikle et nordisk samarbejde med andre Changemakerskoler om socialt social entreprenørskab.

Måden undervisningen på Ørestad Gymnasium foregår på bidrager også til at uddanne Changemakers. Vores skole ligner ikke andre skoler. Vi anvender åbne læringsmiljøer, digitale platforme og trækker verden udenfor ind i undervisningen og sætter elevernes viden i spil, hvilket er med til at lære eleverne at løse virklighedsnære problemer i fællesskab.  

Ørestad Gymnasium er som den ene af to skoler i Danmark medlem af et globalt netværk, der hedder Ashoka, som består af virksomheder, institutioner og privatpersoner, der har til formål at støtte og uddanne fremtidens ledere til at håndtere verdensproblematikker som klima og fattigdom.

En Changemaker school er en skole, der ifølge Ashoka kan uddanne stærke elever til aktive problemløsere, og som tænker undervisning på en helt ny måde. Det er skoler, som fokuserer på at klæde eleverne på til den verden, der venter, så de kan være med til at løse verdens store udfordringer som fattigdom, globalisering og klima. 

Elever, der har været aktive og engagerede ‘changemakere’ i løbet af gymnasietiden, kan indstilles til at modtage et særligt changemaker-diplom. Dette kan anvendes som dokumentation, i forbindelse med ansøgninger til udenlandske universiteter og lignende.