Multiforestilling

Navnet multiforestilling afspejler blandingen af forskellige kunstarter som skuespil, musik, dans og medieproduktioner og er unik for Ørestad Gymnasium.

Se den lille video med klip fra tidligere forestillinger og elevernes egne fortællinger om at lave multiforestilling på Ørestad.

Hvordan er OEG Multiforestilling?
Afspil video

Hvert år laver OEG en såkaldt multiforestilling, hvor 70-100 elever medvirker. Forestillingstypen er unik for Ørestad Gymnasium med et stort mix af genrer og stilarter. Udover de klassiske kunstarter som skuespil, musik og dans inddrager vi også medieproduktioner, som er vigtigt for os, da skolen har en markant medieprofil. Der er netop sat helt nyt lysudstyr og baggrundstæppe op i dramalokalet, så det fremstår i topstand.

”Jeg synes det særlige ved Ørestad Gymnasiums forestilling er samspillet mellem teater og medie. Forestillingen giver mulighed for, at ligegyldig om din kreativitet ligger i musik, skuespil, scenografi eller film, så har man mulighed for at være med. Jeg synes også, at det er fedt, at selvom det er lærerstyret, så har eleverne meget indflydelse på, hvordan stykket skal sættes op.”
– Mathilde Mundt Jørgensen

Forestillingstype

Forestillingen er en stilistisk rodekasse, der henter inspiration fra mange forskellige steder. Musikken består altid af mange genrer, og numrene flettes ind, så de passer til handlingen. Ofte har forestillingerne et humoristisk præg, og det er efterhånden også en tradition, at publikum inddrages i en eller anden form. Vi går ofte efter det lidt skæve univers, og er tit blevet fascineret af forskellige kultklassikere. Karakteristisk er også, at forestillingerne moderniseres og tilpasses med nutidige referencer, så de afspejler elevernes univers med dem selv som primære målgruppe.

”OEGs multiforestilling var for mig den perfekte måde at møde folk fra de andre linjer og årgange på en måde, som man ellers ikke har mulighed for. Jeg ses stadig tit med den gruppe, jeg spillede sammen med. Personligt har jeg også virkelig udfordret mine egne evner ved f.eks. at skulle lære meget udenad, stå foran et publikum og samarbejde om at skabe noget.”
– Silas Victor Phillipson

Forløbet

Øveforløbet starter allerede i slutningen af august. Der øves en eftermiddag om ugen samt to søndage og to hele weekender. Den ugentlige øvegang om eftermiddagen bruges hovedsageligt til at øve i mindre grupper, således at musikere, dansere og skuespillere øver hver for sig. Derfor spiller søndagene og weekenderne en stor rolle i forhold til det sociale sammenhold, og det er også her, processen rykker mest, fordi vi har mulighed for at kombinere de enkelte dele og sætte scener sammen.

Det sociale er vigtigst

“Mange siger om OEG, at vi som skole ikke har noget fællesskab, men multiforestillingen er et tydeligt bevis på, at elever fra hvert eneste hjørne af skolen deler et passioneret fællesskab. Dette fællesskab nyder jeg som elev på skolen”.
– Marcus Uhre

Forestillingen vises i midten af november. Den spiller tre aftener (onsdag, torsdag og fredag), og efter den sidste optræden om fredagen er der oprydning og derefter pizza og øl til alle medvirkende på skolens regning. Det plejer at være en festlig afslutning med mange taksigelser og rosende ord, og det er især her, det går op for os lærere, hvor stor betydning skoleforestillingen har for eleverne. Det er en sand fornøjelse at se eleverne hylde og kramme hinanden. Der er virkelig plads til alle, og der er ingen tvivl om, at de medvirkende elever vil huske denne oplevelse, når de tænker tilbage på deres gymnasietid.

”Det fede ved at være med er selvfølgelig, at man får venner på tværs af klasser og årgange, men også at man får et mere personligt forhold til skolen og finder en ny tryghed ved at møde op om morgenen, især hvis man lige er startet.”
– Mathilde Mundt Jørgensen

Opbakning

Både de medvirkende elever og lærere møder opbakning til projektet fra resten af skolen, og elevernes indsats bliver tydeligt påskønnet. Det kan fx være i form af et aftensmadsmåltid betalt af skolen, lovligt fravær i et morgenmodul, et anerkendende klap på skulderen eller rosende ord fra sin matematiklærer, der aftenen før har set forestillingen. De to sidste år har de deltagende lærere og elever efter veloverstået forestillingsforløb også været i teatret på skolens regning og se en professionel musikforestilling på et teater i København. Multiforestillingen bliver anset som værdifuld for skolekulturen på Ørestad Gymnasium.

 

Tekst: Mette Asaa, dramalærer