Kinesisk musikforløb for 1.g

09. november 2016

Musik som kunstnerisk fag handler ikke kun om noder, men om at udvide sin horisont. Musik-holdet har netop haft et lærerigt forløb af kinesiske musikere, og det har Hollie 1.b skrevet om her.

img_8840-5

Skrevet af Hollie Ingemann Francis, 1.b

For de 1.g klasser der har musik som kunstnerisk fag, er der et virkeligt spændende forløb omkring kinesisk musik – og alt hvad det indebærer.
I løbet af 5 moduler får vi kinesiske musikere ud, som spiller på deres instrumenter for os. De fortæller samtidig om instrumentet, og deres egen baggrund.

Vi får bl.a både deres kinesiske navn, og europæiske kaldenavn. De fortæller også, hvor længe de har spillet på instrumentet og dets oprindelse. Og så sammenligner vi med de instrumenter, vi kender. Fx minder den kinesiske Pipa om en guitar, mens Kinas ældste instrument, Qu qin, minder lidt om en bas.

Benjamin spiller på Yanquin (et “hakkebræt” importeret fra Mellemøsten til Kina i 1700-tallet)

Under selve forløbet optager vi små lydprøver, mens de spiller, som vi skal bruge senere hen, når vi skal lave en kinesisk udgave af en dansk eller engelsk sang. Der er også mulighed for at prøve at spille på deres instrument. Jeg prøvede for eksempel at spille på en Dizi (fløjte), hvilket var både udfordrende og sjovt!

Hele forløbet er dog ikke ‘sjov og ballade’ hvis man kan sige det sådan, da vi samtidig har en masse teori bagefter.

Vi har en fast underviser fra Music Confucius Institute, Tuan. Han har boet i Danmark en del år og snakker derfor dansk. Vores hovedsagelige læringsforløb handler om pentatone skalaer, og Tuan giver os en masse gode redskaber til at finde dem. En pentaton skala består af 5 toner og svarer til, at du spiller på de sorte tangenter på et klaver. Prøv selv – det kommer hurtigt til at lyde kinesisk!

Hele forløbet og et overordnet tema for Musik C på OEG er helt klart et spændende, dynamisk og fint varieret forløb!

Interesseret i musik ?

Læs mere her:

Musik